PLANNING AS AN EFFECTIVE MEANS OF ORGANIZING AND CONDUCTING AN INTEGRATED LESSON IN SUBJECTS OF THE NATURAL SCIENCE CYCLE
DOI:
https://doi.org/10.46991/ai.2023.1.90Keywords:
Integrated learning, multidisciplinary classes, cooperative skills, planning formsAbstract
The study of subjects of the cycle of natural sciences among students forms an idea of the unity of nature. However, the existing school programs assume the assimilation of a large number of concepts that function as separate elements of knowledge. Therefore, various types of learning technologies are used in the educational process to solve certain problems and achieve planned learning results. In the process of teaching subjects of the natural science cycle, it is necessary to use new types of teaching technologies, such as the organization of integrated lessons.
The integration of natural science subject groups makes it possible to solve the issue of complex study and formation of knowledge about biological processes, resulting in the idea of knowledge integration.
One of the ways to develop the teachers' skills in organizing integrated learning is proper planning and analysis of the lesson. In this article, we offer lesson structure and analysis forms as a means of increasing the effectiveness of planning and conducting an integrated lesson. Integrated lesson plans were drawn up using the proposed forms, which were tested in a number of schools in Shirak region.
In order to ensure the effectiveness of the conducted integrated lessons and to implement further improvement, after each lesson, an analysis was carried out by the teacher and other specialists, noting its strengths and weaknesses. This analysis also allows to properly organize and improve the integrated lesson. According to the feedback from teachers and students, the integrated lessons tested in the above mentioned schools turned out to be quite effective, and the proposed forms were useful.
References
Ադամյան Ն., Ջիվանյան Հ., Գրիգորյան Ա. - Նկատառումներ «Բնագիտություն» ինտեգրված առարկայի դասավանդման վերաբերյալ // Համահայկական 2-րդ կրթական գիտաժողով Բնագիտությունը 21-րդ դարում. Ուսուցման հիմնախնդիրներ և լուծումներ» Գիտաժողովի նյութերի ժողովածու, Երևան, 20-21 նոյեմբեր, 2009 «Բնագետ» հատուկ թողարկում, 2009, էջ 100-101
Ադամյան Ն., Ավագյան Կ., Ամազարյան Ա., Միքայելյան Հ.։ Ինտեգրացված ուսուցման առանձնահատկությունները // Բնագետ 1. 2017, էջ 23-28
Ադամյան Ն., Ավագյան Կ., Ամազարյան Ա., Միքայելյան Հ.- Ինտեգրված դասերի պլանավորման մոտեցումներ // «Բնագիտությունը 21-րդ դարում. Ուսուցման հիմնախնդիրներ և լուծումներ» Համահայկական գիտաժողովի նյութերի ժողովածու էջ 131-137։ Երևան-2018 ՀՌՀ հրատարակչություն
Ադամյան Ն., Ավագյան Կ., Ամազարյան Ա., Միքայելյան Հ.։ Ջուրը գիտելիքների խաչմերուկում - Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ // Երևան, «Արման Ասմանգուլյան», 2018 - 467 էջ
Զադոյան Ա. Մ. - Ինտեգրված ուսուցումը որպես կրթության որակի բարձրացման գործոն // <<Գիտական տեղեկագիր>> N 1: Պրակ Բ: էջ 83-90: Գյումրի 2019:
Бурлаченко Я.Н., Бобрешова И.О., Гейда Н. С. Интегрированный урок по математике и биологии «Координаты на плоскости» Педагогика . «Молодой учёный» . № 29 (319) Июль 2020 г 164-166
Гультяева Т.В. , Трубинова Е.А. , Ванюкова Е.С. Интегрированный урок как средство межпредметного взаимодействия VIII Международная научно-практическая конференция «Актуальные направления научных исследований: перспективы развития»: материалы VIII Междунар. науч-практ. конф., 2019.- ц.37-38,-ISBN 978-5-6042714-3-8.
Гуреева С.В. Интегрированное и проектное обучение: планирование и проведение уроков / С.В. Гуреева // Учебный год. – 2016. - № 2(43). – С. 55-56.
Ногаева И.С. Интегрированные уроки как одно из средств повышения активности обучающихся на уроках в старших классах / И.С. Ногаева, К.О. Еналдиева // Современные технологии в образовании. – 2014. – № XIV-2. – С. 54-59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Grigoryan Angin, Ayvazyan Gayane
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.