ROLE OF THE KAREN JEPPE ARMENIAN COLLEGE IN PRESERVING THE ARMENIAN IDENTITY OF THE COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v2i4.10966Keywords:
Aleppo, national school, preservation of Armenian identity, national education, Western Armenian, Armenian school mission, colony.Abstract
The postgenocidal diaspora is over 100 years old. For a century, all educational institutions of
the diaspora, without exception, have tried to build their identity in new conditions. They built a
church, a school, cultural and trade union institutions, organizations in their midst and became
239
Armenian communities, where a new life for the Armenian diaspora that survived the genocide
was born.
This article discusses the activities of the National Karen Yeppe Jemaran in Aleppo since
1947 to preserve the Armenian identity and national education of the community, noting that
Jemaran is the only secondary school where 100% of the students are Armenian.
References
Հարությունյան Ն., Լիբանանի և Սիրիայի հայկական դպրոցները, Երևան, 2002։
«Գեղարդ» Սուրիահայ տարեգիրք, Ե. գիրք, Հալէպ, 1996։
Չոլաքեան Յ., Յիսնամեակ Քարէն Եփփէ Ազգային Ճեմարանի 1947-1997, խմբա-
գիր Մարուշ (Կիւլիւմեան) Չոլաքեան, Օֆսէթ տպագրութիւն, Տպ. Արեւելք, Հալէպ, 1997։
Փաշայան Ա., Հարությունյան Լ., Սիրիայի հայ համայնք, Արդի հիմնախնդիր-
ներ, ՀՀ ԳԱԱ արևելագիտության ինստիտուտ, ՀՀ սփյուռքի նախարարություն, Երևան,
«Լուսնակն», 2011, 154 էջ, «Հարցազրույց սիրիահայ մտավորական, Քարեն Եփփե ճե-
մարանի հայոց լեզվի և գրականության ուսուցիչ դր. Հակոբ Չոլաքյանի հետ»:
Ֆիշենկճեան Ա., Սուրիոյ Հայ Համայնքի Ուսումնակրթական Հիմնահարցերը
-1980-ական թթ., «Հանդէս Ամսօրեայ, ՃԼԳ. Տարի, թիւ 1-12։
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.