Մեծ եղեռնի Արմտանի վկան

Authors

  • Արծրուն Ավագյան Երևանի պետական համալսարան

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2023.14.3.015

Keywords:

«Կապույտ լույս», Արմտան, գյուղական թեմատիկա, «Նազար» թատերախաղ, Մնձուրի, Մեծ եղեռն

Abstract

­Հոդ­վա­ծում վեր է հան­վում հայ գրա­կա­նութ­յան դա­սա­կան հե­ղի­նակ ­Հա­կոբ Մն­ձու­րու (Հա­կոբ ­Տե­մուրճ­յան) կյան­քի պոլս­յան շրջա­նը։ Ե­ղեռ­նի հետ­ևան­քով Հա­կոբ Մն­ձու­րին ստիպ­ված ե­ղավ իր ողջ կյանքն ապ­րել հա­րա­զատ ծննդա­վայր Արմ­տա­նից հե­ռու, քա­նի որ աք­սոր­վել ու սպան­դի էին են­թարկ­վել ինչ­պես հա­րա­զատ ծննդա­վայր Արմ­տան գյու­ղի բնակ­չութ­յու­նը, այն­պես էլ իր ողջ գեր­դաս­տա­նը, այդ թվում և ­չորս ե­րե­խա­նե­րը։ Կ․ ­Պոլ­սի «­Մե­հեան» և «Ոս­տան» հան­դես­նե­րում տպագր­ված մի քա­նի պատմ­վածք­նե­րի հե­ղի­նակ Մն­ձու­րին ա­մե­նաս­ևա­գործ աշ­խա­տանք­նե­րին զու­գա­հեռ մխրճվում է գրա­կան-ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ո­լորտ՝ դառ­նա­լով կա­րո­տի գրա­կա­նութ­յան և սփ­յուռ­քա­հայ գրա­կա­նութ­յան սկզբնա­վո­րող­նե­րից մե­կը։ Ն­րա հիմ­նա­կան թե­ման գյուղն էր ու գյու­ղա­ցին, հայ­րե­նի բնաշ­խարհն ու կեն­դա­նա­կան աշ­խար­հը, որ ընդ­հան­րա­նա­լով խտաց­նում էին աշ­խա­տան­քի ու ա­րար­ման խո­րին խոր­հուր­դը ի հա­կակ­շիռ սպան­դի ու ա­վեր­ման։ Մն­ձու­րու գրե­թե բո­լոր պատմ­վածք­նե­րում ներ­կա է ին­քը՝ մերթ որ­պես մաս­նա­կից ծա­վալ­վող դեպ­քե­րի, մերթ որ­պես ա­կա­նա­տես, մերթ էլ որ­պես իր կեր­տած հե­րոս­նե­րի և­ ըն­թեր­ցո­ղի հետ զրու­ցա­կից։ Եվ այդ ա­մե­նը հետ­ևանք այն բա­նի, որ նա գրում էր այլևս չգոյ մարդ­կանց ու ե­զեր­քի մա­սին, ո­րոնք ա­նընդ­հատ գա­լիս էին, լցնում նրա հի­շո­ղութ­յուն­նե­րը, ո­րոն­ցից նա «պարպ­վում», «խա­ղաղ­վում» էր գրե­լու մի­ջո­ցով՝ նպա­տակ ու­նե­նա­լով յու­րո­վի վե­րա­կեն­դա­նաց­նել նրանց բո­լո­րին, շա­րու­նա­կել նրանց կյան­քը։

Մն­ձու­րու պատմ­վածք­նե­րը, գե­ղար­վես­տա­կան ար­ժեք­նե­րից զատ, նաև երկ­րա­գի­տութ­յուն են, ազ­գագ­րութ­յուն, ժո­ղովր­դա­կան կեն­ցա­ղի, բար­քե­րի ու սո­վո­րույթ­նե­րի փաս­տագ­րում, բայց ա­մե­նից ա­ռաջ այն հայ­կա­կան ե­ղեռ­նի վա­վե­րագ­րումն է, նրա վկա­յութ­յու­նը, մի գրա­կա­նութ­յուն, ո­րի ըն­թերց­ման ժա­մա­նակ ըն­թեր­ցո­ղի մեջ ա­ռա­ջա­նում է այն հար­ցը, թե ո՞ւր են այդ մար­դիկ, և­ ի՞նչ պատ­ճա­ռով նրանք չկան։

Մն­ձու­րու պատմ­վածք­նե­րի մեծ մա­սը թեև հա­զիվ 2-3 է­ջից են բաղ­կա­ցած, սա­կայն նրա չորս գրքե­րը, մա­մու­լում տպագ­րած վի­պակ­ներն ու գրութ­յուն­ներն ի­րենց ամ­բող­ջութ­յան մեջ մեկ միաս­նա­կան վեպ են կազ­մում, որ կա­րե­լի է ան­վա­նել Արևմ­տա­հա­յաս­տա­նի Արմ­տան գյու­ղի ասք՝ ուղղ­ված ներ­կա ու գա­լիք սե­րունդ­նե­րին՝ ի հա­վեր­ժա­ցումն հայ­րե­նի հո­ղի ու բո­լոր նա­հա­տակ­նե­րի։

Author Biography

Արծրուն Ավագյան, Երևանի պետական համալսարան

բանասիրական գիտությունների դոկտոր, ԵՊՀ հայ նորագույն գրականության պատմության և գրաքննադատության ամբիոնի պրոֆեսոր

References

Յ. Մնձուրի, Տեղեր ուր ես եղեր եմ, Իսթանպուլ, 1984, էջ 171։ Այս գրքին հղումները այ¬սու¬հետ կնշվեն շարադրանքում (Տեղեր և էջը)։

«Ոստան», Կ. Պոլիս, 1920, թիվ 5-6։

«Ոստան», Կ. Պոլիս, 1920, թիվ 10։

«Հանդէս մշակոյթի», Իսթանպուլ, 1953, թիւ 16։

«Մարմարա», Իսթանպուլ, 1955, թիվ 4039։

«Մարմարա», Իսթանպուլ, 1968, 27 հունիսի։

Հ. Մնձուրի, Կապույտ լույս, Եր., 1968, էջ 15։

«Ոստան», Կ. Պոլիս, 1920, թիվ 14:

Յ. Մնձուրի, Կապոյտ լոյս, Իսթանպուլ, 1958, էջ 90։

Հ. Մնձուրի, Երկեր, Եր., 1986, էջ 86։ Այս գրքից կատարված մեջբերումներն այսուհետ կնշվեն միայն՝ Երկեր և էջը։

Յ. Մնձուրի, Կռունկ ուստի՞ կուգաս, Իսթանպուլ, 1974, էջ 11։

«Մարմարա», Կ. Պոլիս, 1968, 27 հունիսի։

«Բագին», Բեյրութ, 2021, թիվ 1, էջ 65։

Downloads

Published

2023-11-15

How to Cite

Ավագյան Ա. (2023). Մեծ եղեռնի Արմտանի վկան. Բանբեր Երեւանի համալսարանի. Բանասիրություն, 14(3 (42), 15–29. https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2023.14.3.015

Issue

Section

Գրականագիտություն