“Comparative analysis of “Daredevils of Sasun” and “The Song of the Nibelungs” Epics
DOI:
https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2022.13.1.015Keywords:
comparative epic studies, universal motives, rare motives, the miraculous birth of a hero, matchmaking and marriage of the hero, magical invulnerability, female warrior, epic guiltAbstract
The article deals with the problems of comparative epic studies. The Armenian epic "Sasna Tsrer" and the German epic "The Song of the Nibelungs" have much in common, which is manifested thanks to universal and rare motives. The universal motives are considered to be the miraculous birth of the hero, the marriage and matchmaking of the hero, the magical invulnerability of the hero, the warrior-woman, etc., which are often found in the world epic, as well as in the German and Armenian epics. The semantics of the final episodes of the Armenian and German epics are especially rich from a mythological point of view. In them, the motive reaches its apogee, according to which "The essence of a heroic tale is grief and destruction" (M.Steblin–Kamensky). The end of the "Song of the Nibelungs" symbolizes the end of the Burgundian dynasty. Agravakar (Raven Rock) becomes a multi-valued symbol of the completion of the history of Great Armenia in the epic "Sasna Tsrer". The author also considers the motive of epic guilt, which is rarely found in the world epic, and is of key importance in Armenian and German epics.
References
Գր. Գրիգորյան, Հայ էպոսագիտության պատմությունից, Երևան, 1981:
Եղիազարյան Ա., «Սասնա ծռերի» պոետիկան, Երևան, 1999:
Гегель, Эстетика, т. 3, М., 1971, с. 439.
Նիբելունգների երգի պրոբլեմներին նվիրված 2000 թ. Հոկտեմբերի 27-ի (Պորտո) գիտաժողովի նյութերը:
Հայագիտությունը արտասահմանում, Գիտա-ինֆորմացիոն բյուլետեն, Գ. Մատենաշար, Երևան, 1983:
Мелетинский Е., Происхождение героического эпоса, М., 2004, с. 259.
Неклюдов С., Типология и история в помятниках героического эпоса / Հայկական «Սասնա ծռեր» էպոսը և համաշխարհային էպիկական ժառանգությունը, 2004:
Мифологический слоиварь, М., 1991, с. 498.
Беовульф, Саршая эдда,л Песнь о нибелунгах, М., 1975, с.279.
Андерсон Э., А8мянский цикл «Давид Сасунский». Народная эпическая структура и тема/ Հայկական «Սասնա ծռեր» էպոսը և համաշխարհային էպիկական ժառանգությունը, 2004:
Вестник СПбГУ. Серия 13, 2012, Вып. 1, с. 111-112:
Тацит К., Сочинения в двух томах, т. 2, Ленинград, 1969, с. 357.
Юнг К.Г., Душа и миф, Минск, 2004, с. 115.
Էքերման, Զրույցներ Գյոթեի հետ, Երևան, 1975, էջ 107:
Стеблин-Каменский М., Древнеисландская литература, М., 1979, с. 55.
Дюмезиль Ж., Верховные боги индоевропейцев, М., 1986, с. 138.
Гамильтон Э., Мифы и легенды, М., 2003, с. 433.
Хайзинга Й., Осень средневековья, М., 1988, с. 28.
Լիլիթ Սեյրանյան, Անիմայի գաղափարագեղագիտական հարացույցը Լևոն Խեչոյանի «Մհերի դռան գիրքը» վեպում/ Բանբեր Երևանի համալսարանի, 2019, թ. 2, էջ 20-36:
Էդոյան Հ., Շարժում դեպի հավասարակշռություն, Երևան, 2009, 37:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bulletin of Yerevan University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.