Վեպից դրամա անցումներում (Նար-Դոսի "Սպանված աղավնին")

Authors

  • Աշխեն Ջրբաշյան Երևանի պետական համալսարան

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2024.15.1.036

Keywords:

Նար-Դոս, «Սպանված աղավնին», ժանրային փոխակերպում, դրամա, ֆաբուլա, կոմպոզիցիա, պատմողական դիսկուրս, տեսանկյուն, դրամատիկական ռեմարկներ

Abstract

Ներկա հոդվածի նպատակն է Նար-Դոսի «Սպանված աղավնին» վեպի և համանուն դրամայի օրինակով ցույց տալ պատմողական երկի փոխակերպման ձևերը դրամատիկական դիսկուրսի։ Այստեղ ներկայացված են բնօրինակ (աղբյուր) տեքստի փոփոխությունները ձևաբովանդակային տարբեր մակարդակներում՝ ֆաբուլային, կոմպոզիցիոն-սյուժետային, նարատիվ, գաղափարական։ Տվյալ նյութի քննությունը հետաքրքիր է նրանով, որ վեպից դրամային անցումը կատարվել է նույն հեղինակի՝ Նար-Դոսի կողմից, և պատմողական տեսանկյան փոփոխությունը բխում է բացառապես  դրամատիկական պատումի առանձնահատկություններից։

Միջսեռային փոխակերպումներն ունեն շատ հին պատմություն. դրանց ակունքները կարելի է տեսնել անտիկ գրականության մեջ, միջնադարյան միստերիաներում և կլասիցիստական ողբերգություններում, որտեղ դիցաբանական կամ աստվածաշնչյան պատումները վերածվում էին դրամատիկական երկի։ Իսկ բուն վեպի ժանրից դրամա փոխանցումների պատմությունը համաշխարհային գրականության մեջ սկսվել է 18-19-րդ դարերի սահմանագծին և հաջողությամբ շարունակվում է նաև մեր օրերում՝ ներառելով կինոսցենարի ժանրը։ Այսպիսի փոխակերպումները ենթադրում են տեքստային մի համակարգից անցում մեկ այլ համակարգի, այլ կերպ ասած՝ «թարգմանություն», որի արդյունքում նկատելի են գաղափարական և թեմատիկ շեշտադրումների փոխաձևումներ, «անթարգմանելի» տարրերի դուրսմղում, հաճախ նաև սյուժետային աղճատումներ և տեքստի ներգործության որոշակի թուլացում։

Author Biography

Աշխեն Ջրբաշյան, Երևանի պետական համալսարան

բանասիրական գիտությունների թեկնածու, ԵՊՀ հայ գրականության պատմության և գրականության տեսության ամբիոնի դոցենտ

References

ԳԱԹ, Նար-Դոսի ֆոնդ

Հայ նոր գրականության պատմություն, Հ. 4, Ե. 1972

Ռ. Ուելլեք, Օ. Ուորրեն, Գրականության տեսություն, Ե., 2008

Տերտերյան Ա., Երկեր, Ե., ԵՊՀ հրատ., 1980

Նար-Դոս, Երկերի ժողովածու հինգ հատորով, Հ. 2, Ե., 1968

Նար-Դոս, Երկերի ժողովածու հինգ հատորով, Հ. 5, Ե., 1970

Успенский Б. А., Семиотика искусства, М., 1995

Барт Р., Введение в структурный анализ повествовательных текстов //Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму, М., 2000

Барт Р. Литература и значение // Барт Р., Избранные работы, М., 1974

Костелянец Б. О., Драматическая активность // Театр. 1979, N 5

Женетт Ж., Повествовательный дискурс // Фигуры, в 2-х томах, Том 1-2, М., 1998

М. С. Лантух, Е. А. Селютина, Специфика трансфера художественного текста из эпоса в драму (на примере пьесы В. Сигарева «Алексей Каренин»), Вестник Челябинского государственного университета, 2023, N2 (472)

Хализев В. Е., Инсценировка// Литературный энциклопедический словарь, М., 1987

Скороход Н., Как инсценировать прозу, СПб, 2010

Белинский Б. Г., Русский театр в Петербурге// Собр. Соч. в 13 т., Т. 6, М., 1955

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

Ջրբաշյան Ա. (2024). Վեպից դրամա անցումներում (Նար-Դոսի "Սպանված աղավնին"). Բանբեր Երեւանի համալսարանի. Բանասիրություն, 15(1 (43), 36–44. https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2024.15.1.036

Issue

Section

Գրականագիտություն